Fyzika hrou

Když řekneme v prostředí žáků středoškolského vzdělávání slovo fyzika, často se setkáváme s negativní reakcí, málo kdy s neutrálním a pouze výjimečně s pozitivním ohlasem. Nebudeme se dlouze zamýšlet na důvody většinové neobliby tohoto předmětu, ale řekneme si, co v předmětové komisi děláme proto, aby se tento trend alespoň na naší škole začal měnit.

V každém školním roce se snažíme, co nám rozpočet a ceny pomůcek dovolí, rozšířit portfolio našich pokusů. Uvědomujeme si, že co si žák osahá, co si může vymodelovat nebo jen vidí na vlastní oči, nepostradatelně ovlivní chápaní podstaty všech fyzikálních pojmů i dějů. Je nutné začít už v prvních hodinách, kdy vytváříme vztah žáka k předmětu. Přesné definice a pojmy jsou důležité, ale dají se vysvětlit formou zábavnější než jen holým výkladem. Je pravdou, že si často vypomůžeme s PET lahví, svíčkou, alobalem a dalšími domácími pomocníky. Jsou však oblasti, kde se nám doma hledá hůře. Ne že bychom neměli přenositelné elektrospotřebiče, ale jejich podstata se na nich učí stěží. Jsou samozřejmě také pomůcky, které lze nakoupit pod pojmem školní, ale jejich cena je značná. Proto portfolio originálních pomůcek rozšiřujeme pomalu (Vernier, sada optiky, vývěva a sada na vlastnosti látek za sníženého tlaku, Newtonova trubice, …). Ale napadlo nás již před lety pořídit dětskou hru BOFFIN (asi jsme nebyli jediní, protože cena značně vzrostla) pro výuku základů elektrických obvodů a dále pro zájemce o další „hraní“ v Akademii příslibu. Před třemi lety seminář měla Mgr. Jana Paulusová pod názvem Bofík, letos ho má pan Vlastimil Zelinka v rámci Klubu Delta (jeho článek: BOFFIN 750). Byli jsme letos velmi překvapeni zájmem žákyň z vyššího stupně gymnázia o sestavování elektrických obvodů, a tak jsme se rozhodli koupit další hru, která má u nás již letitou tradici. Je to Merkur. Vybrali jsme na začátek tři stavebnice do Akademie příslibu: Merkur 8, Merkur E1 a E2 (viz. obrázky). Zájemci o tvoření s těmito skládačkami budou moci chodit do Klubu Delta, jejich výrobky pak budou použity s patřičným komentářem při vlastní výuce.

Přísloví, kdo si hraje, nezlobí, bych zde změnila. Kdo si hraje, přemýšlí, rozvíjí logické i kritické myšlení, učí se trpělivosti i vytrvalosti a zároveň zažívá pocit úspěchu. Úspěch je motorem k dalšímu nasazení a zájmu o jakýkoliv předmět. Učím prvně fyziku na nižším stupni, a to v primě A. Tyto hodiny si užívám, nejen proto, že mě učit fyziku baví, ale hlavně kvůli zájmu a nasazení žáků v této třídě. Hlásí se skoro všichni, když se ptám a snad všichni, když hledám dobrovolníka při pokusu. Doma vytvořili i pomůcky – siloměry a elektrometry. Uvědomuji si, že bez pokusů jasně objasňující daný fyzikální problém nebo bez vhodných videí či animací je fyzika abstraktní a těžko pochopitelná přírodní věda. Budu se snažit udržet jejich zájem, co nejdéle to půjde.

Jana Paulusová

Publikováno: 17.01.2022


Merkur
Merkur
Merkur
Merkur
Merkur
Merkur
Merkur
Merkur
Merkur
Merkur
Merkur
Merkur