PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ
Hlavním cílem projektového vyučování je snaha propojovat poznatky z různých oblastí s tím, s čím se žáci setkávají v běžné realitě, spojit obsah učení se životem. Jedná se o nejkomplexnější vyučovací metodu. Jedná se o přechod od myšlenky k činu, je to záměr realizovat nápad. Žáci se zabývají jednou oblastí podrobně a nahlížejí ji z různých stran.
Metoda projektové výuky umožňuje překlenout roztříštěnost poznatků a častou odtrženost výuky od reality života.
Hlavním znakem projektové výuky je, že žáci projekt realizují od jeho plánování, přes realizaci, až po vytvoření konkrétního výstupu projektu a svoje zkušenosti zprostředkovávají druhým. Žáci své vědomosti využijí pro zpracování konkrétního výstupu, ale naučí se i tento výstup prezentovat, obhájit před okolím.
Projekty obsahují činnosti skupinové i individuální. Za jeho úspěšnou realizaci jsou odpovědni všichni žáci ve skupině. Každý za nějaký konkrétní krok.
Téma projektu zůstává v přirozeném kontextu a není vytrháváno ze souvislostí. Žáci se neučí na uměle vytvořených příkladech, ale na skutečných problémech. Projektová metoda vnímá svět celistvě, takový totiž ve skutečnosti je.
Výhodou výstupu z projektu je jeho hmatatelnost. Žáci vidí, že něco konkrétního vytvořili. To je velmi efektivně motivuje k práci.
Co žákům a pedagogům projektová výuka přináší?
- spojuje učení, hru a zážitek
- umožňuje výběr rolí a témat individuálně i ve skupinách
- žáci si zvykají na spolupráci a komunikaci v týmu
- žáci zažijí pocit úspěchu
- učitelé uplatňují pozitivní hodnocení
- učitel se stává rádcem, nemá již hlavní roli jediného nositele a předkladatele informací
- uplatnění získaných dovedností v běžném životě dětí
Tato moderní forma výuky umožňuje dětem „ohmatat“ si témata, o kterých se dozvídají pouze v „papírové“ formě. Děti se již tradičně na tyto dny těší, neboť je v nich vyučování pro ně barevnější a zajímavější.
Projekty často propojují několik vyučovacích předmětů, čímž je umožněno dětem přijímat informace v souvislostech a aplikovat je do zadaných úkolů.
DRUHY PROJEKTU
Rozlišují se tyto druhy projektu:
- dle navrhovatele:
- spontánní (nápad pochází od žáků)
- umělé (nápad pochází od učitele nebo z vnějšího zdroje (například zadání soutěže)
- kombinované (nápad je společným dílem žáků a dalších osob (například učitel doplní nápad, upřesní ho)
- dle místa:
- školní (projekt se celý realizuje v rámci výuky)
- domácí (projekt se celý realizuje mimo výuku)
- kombinované (projekt je realizován zčásti v rámci výuky, zčásti mimo ni)
- dle počtu žáků:
- samostatný (projekt řeší jednotlivec)
- skupinový (projekt řeší 2 a více žáků, ale ne celá třída)
- třídní (projekt řeší celá třída)
- celoškolní
- dle času:
- dlouhodobé
- krátkodobé
- dle předmětu:
- jednopředmětové
- mezipředmětové
- všechny
- dle cíle:
- pro získání poznatků
- pro opakování
- pro aplikaci
Požadavky na projekt:
- výběr tématu (významný pro žáka)
- možnost integrace žáka a předmětu
- formulace úkolu – konkrétní, stručný, užitečný, zajímavý, splnitelný
Motivace pro žáky: učí se diskutovat, argumentovat, řešit problémy, zpracovávat informace
METODIKA PRO ZADÁVÁNÍ TÉMAT A PRŮBĚHU PROJEKTOVÝCH DNŮ NA GYMNÁZIU VARNSDORF
1. Témata PD budou zveřejněna na webových stránkách školy ve formátu: téma, charakteristika, cíle projektu, očekávané výstupy, doba trvání projektu = 3 dny + 1 den na prezentaci, max. počet účastníků, místo, vedoucí PD, datum uzávěrky přihlášení se k projektu (stanoví vedoucí) ... Vedoucí učitelé předají témata PD ředitelství školy v elektronické podobě k publikaci na webových stránkách školy do 15. září daného školního roku.
2. Výběr témat projektových dnů provedou učitelé (každý vyučující jedno až tři témata) s ohledem na navrhovaná témata žáků pro daný školní rok tak, aby jednotlivá témata (splňující znaky PD) mohla být zveřejněna na webových stránkách školy do 20. září daného školního roku.
3. Na základě zveřejněných témat na webových stránkách školy se žáci přihlásí k jednotlivým vedoucím PD nejpozději do 30. září daného školního roku.
4. Výstupy z jednotlivých PD budou průběžně zpracovávány a do 14 ti dnů od ukončení daného PD budou v elektronické podobě umístěny v požadované formě a rozsahu na předem určeném místě. Po skončení daného tematického celku bude výstup zveřejněn na webových stránkách školy nebo jiném vhodném místě (termín bude upřesněn po skončení PD) a prezentován v jednotlivých projektových skupinách v rámci samostatného projektového dne.
5. TU v den zahájení PD předají ředitelství školy seznam účastníků PD své třídy (jméno, příjmení, název projektu, vedoucí skupiny).
Písemná příprava na PD:
Název a téma projektu
Cíl projektu (činnosti a cíle dílčích skupin)
Časové a prostorové rozdělení jednotlivých projektových dnů
Metody projektu
Výstupy projektu (vytvoření konkrétního výstupu: publikace, skládačka, prezentace, ...)
PŘEHLED TÉMAT PROJEKTOVÝCH DNŮ VE ŠKOLNÍM ROCE 2021/2011
P. č. | Příjmení a jméno | Název | |
1. | Bujárek Kamil Ing. (BUJ) | Geologické zajímavosti Šluknovska | |
2. | Dlouhá Štěpánka, RNDr. (DLO) | SRDCEM PRO PARK - Nebuďmě v Českém Švýcarsku jen hosty | |
3. | Foberová Lenka Mgr. (FOB) | Síla přírody | |
4. | Hanková Jana Bc. (HAN) | Jak fungují útulky a záchranné stanice | |
5. | Hendrichová Nikola Bc. (HEN) | ZEN DEN - aneb malé radosti pro každý den | |
6. | Hocko Stanislav Mgr. (HOC) | Florbal - sport, hra a životní styl | |
7. | Hrabal Milan Mgr. (HRA) | Americké hry | |
8. | Hedvík Jan Mgr. (HED) | J. Peterson: 12 pravidel pro život | |
9. | Hedviková Milena Mgr. (HED) | Grafická dílna | |
10. | Holeček Vladimír Mgr. (HOL) | Síla přírody | |
11. | Holubářová Radka Mgr. (HLB) | Peermediace | |
12. | Janáková Martina Mgr. (JAN) | Katalogizace ročníkových prací 2015-2021 | |
13. | Jasa Marek Mgr. (JAS) | SRDCEM PRO PARK - Nebuďmě v Českém Švýcarsku jen hosty | |
14. | Jirchářová Zuzana Mgr. (JIR) | Kulturní mapa Prahy | |
15. | Krejčová Vladislava Mgr. (KRE) | Klid a pohoda - to je lahoda | |
16. | Loubková Kateřina Mgr. (LOU) | Na houby! | |
17. | Mágrová Klára (MAG) | Varnsdorfský quest | |
18. | Málková Kamila Ing. (MAL) | Experimenty na doma i do školy | |
19. | Moňaková Kateřina (MON) | Záhady ČR | |
20. | Paulusová Jana Mgr. (PLS) | Quilling pro pokročilé | |
21. | Petrová Jana Mgr. (PET) | Vojenství | |
22. | Pohludková Jana (POH) | Barvy | |
23. | Škáchová Žaneta (SKA) | Starověké civilizace | |
24. | Šup Jaroslav Mgr. (SUP) | Na houby! | |
25. | Veselá Jana PaeDr. (VES) | Peermediace | |
26. |
Zelinka Vlastimil (ZEL)
|
Objevitelé, cestovatelé, mořeplavci... aneb cui nomen portat (koho jméno nese) |
Výstupy z projektů:
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2012-2013
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2013-2014
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2014-2015
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2015-2016
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2016-2017
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2017-2018
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2018-2019