PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ
Hlavním cílem projektového vyučování je snaha propojovat poznatky z různých oblastí s tím, s čím se žáci setkávají v běžné realitě, spojit obsah učení se životem. Jedná se o nejkomplexnější vyučovací metodu. Jedná se o přechod od myšlenky k činu, je to záměr realizovat nápad. Žáci se zabývají jednou oblastí podrobně a nahlížejí ji z různých stran.
Metoda projektové výuky umožňuje překlenout roztříštěnost poznatků a častou odtrženost výuky od reality života.
Hlavním znakem projektové výuky je, že žáci projekt realizují od jeho plánování, přes realizaci, až po vytvoření konkrétního výstupu projektu a svoje zkušenosti zprostředkovávají druhým. Žáci své vědomosti využijí pro zpracování konkrétního výstupu, ale naučí se i tento výstup prezentovat, obhájit před okolím.
Projekty obsahují činnosti skupinové i individuální. Za jeho úspěšnou realizaci jsou odpovědni všichni žáci ve skupině. Každý za nějaký konkrétní krok.
Téma projektu zůstává v přirozeném kontextu a není vytrháváno ze souvislostí. Žáci se neučí na uměle vytvořených příkladech, ale na skutečných problémech. Projektová metoda vnímá svět celistvě, takový totiž ve skutečnosti je.
Výhodou výstupu z projektu je jeho hmatatelnost. Žáci vidí, že něco konkrétního vytvořili. To je velmi efektivně motivuje k práci.
Co žákům a pedagogům projektová výuka přináší?
- spojuje učení, hru a zážitek
- umožňuje výběr rolí a témat individuálně i ve skupinách
- žáci si zvykají na spolupráci a komunikaci v týmu
- žáci zažijí pocit úspěchu
- učitelé uplatňují pozitivní hodnocení
- učitel se stává rádcem, nemá již hlavní roli jediného nositele a předkladatele informací
- uplatnění získaných dovedností v běžném životě dětí
Tato moderní forma výuky umožňuje dětem „ohmatat“ si témata, o kterých se dozvídají pouze v „papírové“ formě. Děti se již tradičně na tyto dny těší, neboť je v nich vyučování pro ně barevnější a zajímavější.
Projekty často propojují několik vyučovacích předmětů, čímž je umožněno dětem přijímat informace v souvislostech a aplikovat je do zadaných úkolů.
DRUHY PROJEKTU
Rozlišují se tyto druhy projektu:
- dle navrhovatele:
- spontánní (nápad pochází od žáků)
- umělé (nápad pochází od učitele nebo z vnějšího zdroje (například zadání soutěže)
- kombinované (nápad je společným dílem žáků a dalších osob (například učitel doplní nápad, upřesní ho)
- dle místa:
- školní (projekt se celý realizuje v rámci výuky)
- domácí (projekt se celý realizuje mimo výuku)
- kombinované (projekt je realizován zčásti v rámci výuky, zčásti mimo ni)
- dle počtu žáků:
- samostatný (projekt řeší jednotlivec)
- skupinový (projekt řeší 2 a více žáků, ale ne celá třída)
- třídní (projekt řeší celá třída)
- celoškolní
- dle času:
- dlouhodobé
- krátkodobé
- dle předmětu:
- jednopředmětové
- mezipředmětové
- všechny
- dle cíle:
- pro získání poznatků
- pro opakování
- pro aplikaci
Požadavky na projekt:
- výběr tématu (významný pro žáka)
- možnost integrace žáka a předmětu
- formulace úkolu – konkrétní, stručný, užitečný, zajímavý, splnitelný
Motivace pro žáky: učí se diskutovat, argumentovat, řešit problémy, zpracovávat informace
METODIKA PRO ZADÁVÁNÍ TÉMAT A PRŮBĚHU PROJEKTOVÝCH DNŮ NA GYMNÁZIU VARNSDORF
A. Témata k PD jsou zpravidla zveřejňována od začátku školního roku do 10. září na www nástěnkách učitelů ve formátu: téma, charakteristika, cíle projektu, očekávané výstupy, doba trvání projektu (3 + 1 prezentace PD), max. počet účastníků, místo, vedoucí PD.
Vedoucí učitelé následně vepíšou témata PD do sdíleného dokumentu k publikaci na webových stránkách školy nejpozději do 25. září daného školního roku.
B. Dne 19. září (s ohledem na volné dny) a v určeném čase (zpravidla od 9.45 - 10.00 hod.) proběhne zápis studentů u zvoleného vedoucího PD formou osobního zápisu (pokud budou již místa vyčerpána, musí student hledat volná místa u jiného vedoucího).
Zápis u jednotlivých vedoucích je otevřený pro všechny žáky (předem vybrané skupiny lze tvořit pouze ve výjimečných případech se svolením ředitele školy).
C. 21. září je dnem ukončení přihlašování k jednotlivým PD.
D. Termín zápisu a ukončení přihlašování studentů k PD může být ředitelem školy upřesněn s ohledem na aktuálně probíhající školní akce v daném školním roce (formační pobyty, STK, …).
E. Třídní učitelé v den zahájení PD předají ředitelství školy seznam účastníků PD své třídy (jméno, příjmení, vedoucí skupiny).
F. Jednotliví vedoucí PD odevzdají před zahájením prvního PD řediteli školy písemnou přípravu k provedení projektových dnů:
- název a téma projektu
- cíl projektu
- časové a prostorové rozdělení jednotlivých projektových dnů
- metody projektu
- výstupy projektu (vytvoření konkrétního výstupu: publikace, skládačka, prezentace, ...)
G. V průběhu školního roku, a to vždy před realizací každého PD, proběhne společné setkání vedoucího PD se členy své skupiny k upřesnění požadavků na aktuální PD.
H. Finální výstupy jednotlivých PD budou do 14ti dnů od ukončení posledního PD umístěny v elektronické podobě a požadované formě na předem určeném místě pod názvem souboru např. novak_final.pdf.
Výstupy od jednotlivých vedoucích PD budou následně publikovány na webových stránkách školy.
PŘEHLED TÉMAT PROJEKTOVÝCH DNŮ VE ŠKOLNÍM ROCE 2023/2024
P. č. | Příjmení a jméno | Název |
1. | Boumová Kateřina Mgr. (BOU) | Pedagogická štafeta (společný projekt s PET) |
2. | Bujárek Kamil Ing. (BUJ) | Na jih |
3. | Dlouhá Štěpánka, RNDr. (DLO) | Kouzlo bižuterie (společný projekt s FOB) |
4. | Foberová Lenka Mgr. (FOB) | Kouzlo bižuterie (společný projekt s DLO) |
5. | Hedvík Jan Mgr. (HED) | Tajemství života za klášterní zdí |
6. | Hedviková Milena Mgr. (HDV) | Galerijní animace |
7. | Hendrichová Nikola Bc. (HEN) | Lesní mysl |
8. | Hladíková Petra Bc. (HLA) | Za skláři do hutě aneb podoby skla (společný projekt s KRV) |
9. | Hocko Stanislav Mgr. (HOC) | Gymnastika a šplh aneb návrat k tradicím |
10. | Holubářová Radka Mgr. (HLB) | Čas pro sebe a na sebe |
11. | Hrabal Milan Mgr. (HRA) | Fotografie |
12. | Janáková Martina Mgr. (JAN) | ODRY JUBILEJNÍ (30. ročník celostátní přehlídky církevních škol) |
13. | Jasa Marek Mgr. (JAS) | Prostřeno aneb vaření jednoduše, zdravě a chutně |
14. | Jirchářová Zuzana Mgr. (JIR) | Příběhy fotografií |
15. | Krejčí Václav Mgr. (KRV) | Za skláři do hutě aneb podoby skla (společný projekt s HLA) |
16. | Krejčová Vladislava Mgr. (KRE) | Chemie mě baví |
17. | Loubková Kateřina Mgr. (LOU) | Triatlon na zkoušku |
18. | Mágrová Klára (MAG) | Malé černé od Coco Chanel |
19. | Málková Kamila Ing. (MAL) | Poklady z domova |
20. | Paulusová Jana Mgr. (PLS) | Tvoříme z juty |
21. | Petrová Jana Mgr. (PET) | Pedagogická štafeta (společný projekt s BOU) |
22. | Pohludková Jana (POH) | Let´s Act! |
23. | Škáchová Žaneta (SKA) | Jak se dělá divadlo |
24. | Šup Jaroslav Mgr. (SUP) | Setkání s Budyšínem |
25. | Zelinka Vlastimil (ZEL) | Slavní fyzici II. - jejich životní osudy, zákony a vynálezy |
Výstupy z projektů:
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2012-2013
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2013-2014
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2014-2015
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2015-2016
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2016-2017
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2017-2018
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2018-2019
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2021-2022
- Výstupy z projektových dnů ve školním roce 2022-2023