Školní mediace
Škola je místem, kde se protíná mnoho životních příběhů. Každý den se v ní potkávají především učitelé a děti, ale do společného prostoru přímo i nepřímo vstupují další postavy - rodiče, vrstevníci či sourozenci. Na malém prostoru tak do sebe narážejí odlišné názory, přístupy, hodnoty či aspirace, a to samozřejmě přináší i konflikty. Ty mohou být zjevné či skryté, individuální nebo skupinové, ale vždy mají vliv na školní atmosféru, ovlivňují podmínky učení, zdraví i mezilidské vztahy. Říká se, že konflikt je koření života – to platí ovšem za předpokladu, že se lidé nakonec domluví. K tomu, aby se domluvili, může posloužit právě mediace.
Mediace je jednou z osvědčených metod řešení konfliktů. Její kouzlo spočívá v komunikaci, která má jasná pravidla. Mediace je dobrovolná, důvěrná, orientuje se na řešení, nikoli na hledání viníka, a je řízena prostředníkem – mediátorem. Mediátor je třetí, neutrální osobou, která pomáhá účastníkům sporu hledat společnou smírnou cestu formou vzájemně přijatelné dohody.
V každé třídě působí dva až tří mediátoři. Každým rokem jsou vybíráni svými spolužáky noví peer mediátoři ze třídy prima. Současně naši mediátoři působí i jako školní parlamentní tým.
Naši vrstevničtí mediátoři monitorují situaci ve svých třídách a o problémech hovoří s ostatními dětmi, nabízejí jim pomoc a především je vyslechnou a projeví zájem o ně samotné a jejich případné starosti. Snaží se tak zabránit eskalaci konfliktů, jejich prohlubování a napomáhají k jejich potlačování a ke zlepšování třídního a školního klimatu.
Co školní mediace nabízí?
- pracuje s emocemi, které k životu a konfliktu patří
- pomáhá rozhodovat se vědomě a samostatně
- ujasnit si potřeby jak své, tak druhé strany
- vede účastníky od negativního zážitku k pozitivnímu chování
- tvoří podmínky pro budoucí spolupráci
Na koho se obrátit?
- Mgr. Radka Holubářová, koordinátorka školní mediace, holubarova@bgv.cz
- Peer - mediátorský tým
S čím můžete přijít?
- konflikt, nedorozumění (problém s kýmkoliv ze školy)
- drobnosti, ale i větší trápení (napětí v kolektivu)
- rozhodnutí nebýt v nepříjemné situaci sám
Školní mediace není nabízena a neřeší spory mimo rámec školy a osob se školou spojených.
Seznam peermediátorů a školního parlamentu | |
Třída: | Jméno: |
Prima A | Klára Kozáková, Kristýna Braunsteinová |
Prima B | Jan Škoda, Adam Polák, Andrea Německová |
Sekunda | Nikola Hazdrová, Ela Michalíčková, Adam Berdar |
Tercie | Barbora Hrozová, Nikol Kalvachová, Jan Kozlok, Klára Baráková |
Kvarta A | Anička Menšíková, Róza Svobodová |
Kvarta B | Markéta Švecová, Adéla Dlouhá |
Kvinta | Nela Hazdrová, Tereza Hrozová, Valerie Krausová |
Sexta | Matouš Tomko |
Septima | Aneta Benešová, Bětka Křížová |
Oktáva | Adriana Jandourková |