Mágrová Klára Mgr.

Profil učitele

Dějepis a latina

Mágrová Klára Mgr.

Kontakt: magrova@bgv.cz

Požadavky na klasifikační týden - leden 2024

Požadavky na klasifikační týden – leden 2025 (latina)

Termín: pondělí až čtvrtek 20. 1. až 23. 1. 2025

Místnost, kde se zkouší: U-38 (sekunda)

Obecné požadavky: délka trvání 12 min. + 3 min. na přípravu, s sebou dopsaný sešit

 

Latina- sexta

Témata:

Gramatika - substantiva 1. a 2. deklinace, 1. až 2. konjugace

Probraná slovní zásoba

Jednoduché překlady, vzory budou k dispozici

 

Latina - septima

Témata:

Gramatika - substantiva a adjektiva 1., 2. a 3. deklinace, 1. až 3. konjugace, sloveso esse a složené tvary

Probraná slovní zásoba

Živá latinská slova

Jednoduché překlady, vzory budou k dispozici

Římské reálie - vybraná památka

 

Maturitní seminář z dějepisu

Oktáva

Témata: 

č. 10 Reformace církve a následky (protireformace, 1555) 

č. 11 České země v předbělohorském období (stavovství, 1526)

č. 12 České země a Evropa v 17. stol. (Obnovené zřízení zemské, 8. 11. 1620)

č. 13 České země v období baroka a osvícenského absolutismu (pragmatická sankce, 1781)

 

Prima

Orientace na časové přímce, historické epochy, čtení letopočtů, pojmy - zikkurat, Chammurapiho zákoník, Epos o Gilgamešovi, faraon, pyramida, mumifikace, papyrus, hieroglyfy

Témata:

1) Mezopotámie – přírodní podmínky, památky a kulturní dědictví

2) Egypt – přírodní podmínky, památky a kulturní dědictví

Učebnice: str. 42–57

S sebou: dopsaný sešit

 

Sekunda 

Pojmy – hlaholice, stařešinský řád, správní hrady, kronikář Kosmas, rotunda, křižák, kronika, hrad, bazilika, rotunda, katedrála

Témata:

1) Slované, Sámova říše, Velká Morava – příchod Konstantina a Metoděje, kulturní odkaz

2) Přemyslovský stát - kníže Bořivoj, první čeští světci, první čeští králové

3) Románská kultura v Evropě a u nás – stavby, znaky

4) Křížové výpravy – příčiny, jejich přínos

5) Gotická kultura v Evropě a u nás – stavby, znaky, zbožnost a kacířství, františkáni a dominikáni

Učebnice: str. 36–63

S sebou: dopsaný sešit

 

Tercie 

Pojmy - povinná školní docházka, toleranční patent, osvícenský absolutismus, tzv. bostonské pití čaje, třetí stav, jakobínská diktatura, bitva tří císařů, taktika spálené země, bitva u Waterloo, kontinentální blokáda, Vídeňský kongres

Témata:

1) Osvícenství – myšlenkový směr, osobnosti, věda

2) Reformy Marie Terezie a Josefa II.

3) Klasicismus a empír – znaky architektury, příklady staveb z Čech a Evropy, hudební skladatelé

4) Vznik spojených států amerických (1776)

5) Velká francouzská revoluce (1789–1799) - příčiny, důsledky

6) Vojevůdce a císař Napoleon Bonaparte, napoleonské války (1799–1815) a Vídeňský kongres

Učebnice: str. 25–40, 52–55

S sebou: dopsaný sešit

 

Kvarta A, kvarta B

Pojmy - světová hospodářská krize (1929), tzv. křišťálová noc, gulag, stalinismus, kolektivizace a industrializace v SSSR, politika appeasementu, blesková válka, podivná válka 

Témata:

1) ČSR ve 30. letech 20. století – politický život, stav hospodářství a velká hospodářská krize, vztah k národnostním menšinám 

2) Totalitní režim v Itálii – nástup fašismu

3) Totalitní režim v Německu - nástup nacismu

4) Stalinova vláda v Sovětském svazu

5) Československo – Mnichovská dohoda, období druhé republiky (1938-1939), Protektorát Čechy a Morava, domácí a zahraniční odboj

6) Druhá světová válka – vpád do Polska, blesková válka, letecká bitva o Anglii, boje na východní frontě, využití a zneužití techniky, spojenecký a německý voják

Učebnice: str. 19–66

S sebou: dopsaný sešit

 

Kvinta

Orientace v mapě

Pojmy - zikkurat, Chammurapiho zákoník, Epos o Gilgamešovi, klínové písmo, zoroastrismus, pyramida, hieroglyfy, mumifikace, hedvábná cesta, terakotová armáda, hinduismus, buddhismus, Starý zákon, judaismus, kasty

Témata:

1) Starověk – charakteristika, typy států, vznik písma

2) Starověká Mezopotámie - civilizační odkaz, vybraná osobnost

3) Starověký Egypt - civilizační odkaz, vybraná osobnost

4) Starověká Indie - civilizační odkaz, vybraná osobnost

5) Starověká Čína - civilizační odkaz, vybraná osobnost

S sebou: Vypracovaná cvičení – práce s textem

Učebnice: str. 35–55

 

Sexta 

Orientace v mapě

Orientace v mapěPojmy – léno (feudum), kacíř, Basilejská kompaktáta, investitura, velké schizma

Témata:

1) Křesťanství ve středověku – střetávání papeže a císaře, křížové výpravy, heretická hnutí

2) Gotika – vzdělanost a umění ve středověku, význam katedrály a univerzity, význam měst

3) Důsledky mongolských a tureckých vpádů pro jižní a jihovýchodní Evropu, pád Byzance

4) Doba evropské krize – mor a stoletá válka

5) Lucemburkové na českém trůnu (od Jana Lucemburského po Karla IV.)

6) Husitská revoluce – společenská krize za Václava IV., příčiny husitských válek, osobnost Jana Husa

S sebou: Vypracovaná cvičení – práce s textem

Učebnice: str. 17-77

Septima

Orientace v mapě

1) Osvícenství – myšlenky a principy, uplatnění v revolucích 18. a 19. stol.

2) České země+ ve 2. polovině 18. stol.

3) Velká Británie a boj amerických osad za nezávislost

4) Francouzská revoluce – starý režim. Příčiny revoluce. Proměny vládního systému. Význam ústav

5) Napoleon Bonaparte a Evropa, ponapoleonská Evropa, Vídeňský kongres

6) Průmyslová revoluce- příčiny, vynálezy, revoluce a v dopravě, proměna světa práce, modernizace, urbanizace

S sebou: Vypracovaná cvičení – práce s textem

Učebnice: str. 15-55

 

Kontakt:

Mgr. Klára Mágrová, e-mail: magrova@bgv.cz

vypracováno 13. 12. 2024

Podmínky a pravidla klasifikace na školní rok 2024/2025

Podmínky a pravidla klasifikace ve školním roce 2024/2025 (DĚJEPIS, LATINA)

  • Žák se zapojuje do aktivit v hodině. Součástí hodnocení dějepisu jsou vypracovaná badatelská cvičení (práce s texty, fotografiemi, videem apod.), dále písemné a skupinové práce. Žák/student si řádně vede svůj školní sešit a připravuje pomůcky na hodinu 

  • Žák při samostatné a skupinové práci pracuje podle pokynů učitele a respektuje společná pravidla chování a komunikace

  • Hodnotí se postoj k předmětu (např. účast na dějepisné nebo latinské olympiádě, dobrovolné úkoly, snaha o zlepšení vlastních úkolů)

  • Žák je během pololetí povinen vypracovat alespoň 80 % samostatných či skupinových prací nebo písemných prací. Pokud mu chybí známky ke klasifikaci, nebude z předmětu hodnocen. Každá známka má jinou váhu, nelze si počítat průměr známek

  • Pokud žák chybí, je povinen se s vyučujícím domluvit na náhradním termínu odevzdání práce

  • Konzultace: osobně Po až Pá, nebo e-mail: magrova@bgv.cz