Požadavky na klasifikační týden - leden 2024
Požadavky na klasifikační týden – leden 2025 (latina)
Termín: pondělí až čtvrtek 20. 1. až 23. 1. 2025
Místnost, kde se zkouší: U-38 (sekunda)
Obecné požadavky: délka trvání 12 min. + 3 min. na přípravu, s sebou dopsaný sešit
Latina- sexta
Témata:
Gramatika - substantiva 1. a 2. deklinace, 1. až 2. konjugace
Probraná slovní zásoba
Jednoduché překlady, vzory budou k dispozici
Latina - septima
Témata:
Gramatika - substantiva a adjektiva 1., 2. a 3. deklinace, 1. až 3. konjugace, sloveso esse a složené tvary
Probraná slovní zásoba
Živá latinská slova
Jednoduché překlady, vzory budou k dispozici
Římské reálie - vybraná památka
Maturitní seminář z dějepisu
Oktáva
Témata:
č. 10 Reformace církve a následky (protireformace, 1555)
č. 11 České země v předbělohorském období (stavovství, 1526)
č. 12 České země a Evropa v 17. stol. (Obnovené zřízení zemské, 8. 11. 1620)
č. 13 České země v období baroka a osvícenského absolutismu (pragmatická sankce, 1781)
Prima
Orientace na časové přímce, historické epochy, čtení letopočtů, pojmy - zikkurat, Chammurapiho zákoník, Epos o Gilgamešovi, faraon, pyramida, mumifikace, papyrus, hieroglyfy
Témata:
1) Mezopotámie – přírodní podmínky, památky a kulturní dědictví
2) Egypt – přírodní podmínky, památky a kulturní dědictví
Učebnice: str. 42–57
S sebou: dopsaný sešit
Sekunda
Pojmy – hlaholice, stařešinský řád, správní hrady, kronikář Kosmas, rotunda, křižák, kronika, hrad, bazilika, rotunda, katedrála
Témata:
1) Slované, Sámova říše, Velká Morava – příchod Konstantina a Metoděje, kulturní odkaz
2) Přemyslovský stát - kníže Bořivoj, první čeští světci, první čeští králové
3) Románská kultura v Evropě a u nás – stavby, znaky
4) Křížové výpravy – příčiny, jejich přínos
5) Gotická kultura v Evropě a u nás – stavby, znaky, zbožnost a kacířství, františkáni a dominikáni
Učebnice: str. 36–63
S sebou: dopsaný sešit
Tercie
Pojmy - povinná školní docházka, toleranční patent, osvícenský absolutismus, tzv. bostonské pití čaje, třetí stav, jakobínská diktatura, bitva tří císařů, taktika spálené země, bitva u Waterloo, kontinentální blokáda, Vídeňský kongres
Témata:
1) Osvícenství – myšlenkový směr, osobnosti, věda
2) Reformy Marie Terezie a Josefa II.
3) Klasicismus a empír – znaky architektury, příklady staveb z Čech a Evropy, hudební skladatelé
4) Vznik spojených států amerických (1776)
5) Velká francouzská revoluce (1789–1799) - příčiny, důsledky
6) Vojevůdce a císař Napoleon Bonaparte, napoleonské války (1799–1815) a Vídeňský kongres
Učebnice: str. 25–40, 52–55
S sebou: dopsaný sešit
Kvarta A, kvarta B
Pojmy - světová hospodářská krize (1929), tzv. křišťálová noc, gulag, stalinismus, kolektivizace a industrializace v SSSR, politika appeasementu, blesková válka, podivná válka
Témata:
1) ČSR ve 30. letech 20. století – politický život, stav hospodářství a velká hospodářská krize, vztah k národnostním menšinám
2) Totalitní režim v Itálii – nástup fašismu
3) Totalitní režim v Německu - nástup nacismu
4) Stalinova vláda v Sovětském svazu
5) Československo – Mnichovská dohoda, období druhé republiky (1938-1939), Protektorát Čechy a Morava, domácí a zahraniční odboj
6) Druhá světová válka – vpád do Polska, blesková válka, letecká bitva o Anglii, boje na východní frontě, využití a zneužití techniky, spojenecký a německý voják
Učebnice: str. 19–66
S sebou: dopsaný sešit
Kvinta
Orientace v mapě
Pojmy - zikkurat, Chammurapiho zákoník, Epos o Gilgamešovi, klínové písmo, zoroastrismus, pyramida, hieroglyfy, mumifikace, hedvábná cesta, terakotová armáda, hinduismus, buddhismus, Starý zákon, judaismus, kasty
Témata:
1) Starověk – charakteristika, typy států, vznik písma
2) Starověká Mezopotámie - civilizační odkaz, vybraná osobnost
3) Starověký Egypt - civilizační odkaz, vybraná osobnost
4) Starověká Indie - civilizační odkaz, vybraná osobnost
5) Starověká Čína - civilizační odkaz, vybraná osobnost
S sebou: Vypracovaná cvičení – práce s textem
Učebnice: str. 35–55
Sexta
Orientace v mapě
Orientace v mapěPojmy – léno (feudum), kacíř, Basilejská kompaktáta, investitura, velké schizma
Témata:
1) Křesťanství ve středověku – střetávání papeže a císaře, křížové výpravy, heretická hnutí
2) Gotika – vzdělanost a umění ve středověku, význam katedrály a univerzity, význam měst
3) Důsledky mongolských a tureckých vpádů pro jižní a jihovýchodní Evropu, pád Byzance
4) Doba evropské krize – mor a stoletá válka
5) Lucemburkové na českém trůnu (od Jana Lucemburského po Karla IV.)
6) Husitská revoluce – společenská krize za Václava IV., příčiny husitských válek, osobnost Jana Husa
S sebou: Vypracovaná cvičení – práce s textem
Učebnice: str. 17-77
Septima
Orientace v mapě
1) Osvícenství – myšlenky a principy, uplatnění v revolucích 18. a 19. stol.
2) České země+ ve 2. polovině 18. stol.
3) Velká Británie a boj amerických osad za nezávislost
4) Francouzská revoluce – starý režim. Příčiny revoluce. Proměny vládního systému. Význam ústav
5) Napoleon Bonaparte a Evropa, ponapoleonská Evropa, Vídeňský kongres
6) Průmyslová revoluce- příčiny, vynálezy, revoluce a v dopravě, proměna světa práce, modernizace, urbanizace
S sebou: Vypracovaná cvičení – práce s textem
Učebnice: str. 15-55
Kontakt:
Mgr. Klára Mágrová, e-mail: magrova@bgv.cz
vypracováno 13. 12. 2024
Podmínky a pravidla klasifikace na školní rok 2024/2025
Podmínky a pravidla klasifikace ve školním roce 2024/2025 (DĚJEPIS, LATINA)
-
Žák se zapojuje do aktivit v hodině. Součástí hodnocení dějepisu jsou vypracovaná badatelská cvičení (práce s texty, fotografiemi, videem apod.), dále písemné a skupinové práce. Žák/student si řádně vede svůj školní sešit a připravuje pomůcky na hodinu
-
Žák při samostatné a skupinové práci pracuje podle pokynů učitele a respektuje společná pravidla chování a komunikace
-
Hodnotí se postoj k předmětu (např. účast na dějepisné nebo latinské olympiádě, dobrovolné úkoly, snaha o zlepšení vlastních úkolů)
-
Žák je během pololetí povinen vypracovat alespoň 80 % samostatných či skupinových prací nebo písemných prací. Pokud mu chybí známky ke klasifikaci, nebude z předmětu hodnocen. Každá známka má jinou váhu, nelze si počítat průměr známek
-
Pokud žák chybí, je povinen se s vyučujícím domluvit na náhradním termínu odevzdání práce
-
Konzultace: osobně Po až Pá, nebo e-mail: magrova@bgv.cz