Hodnocení předmětů za období od 8. 2. do 25. 6. ve školním roce 2020/2021
Matematika (G5B)
Druhé pololetí školního roku 2020/2021 strávila kvinta B prezenční výukou ve škole jen něco málo přes dva týdny, drtivou většinu času byla doma na online výuce kvůli celostátnímu distančnímu vyučování, později pak kvůli karanténě. Nicméně škola vytvořila žákům i učitelům vynikající podmínky, aby mohla být distanční výuka plnohodnotnou náhradou za prezenční výuku. Myslím tím jak materiální vybavení a využívání Google učebny, tak flexibilní úpravu rozvrhů a v neposlední řadě i povinné používání kamer při online výuce. V Google učebně jsme při matematice používali kromě Meetu především Jamboard, který nám sloužil jako tabule, kam jsem pomocí tabletu mohl velmi pohodlně psát a vést výklad, případně psát, co mi žáci diktují. Výhodou Jamboardu je i to, že všechny zápisy byly žákům přístupné i kdykoli po skončení hodiny, což hojně využívali pak při samostatné práci. Přes kvízy v Google učebně jsme zkoušeli psát i testy, později se ale ukázalo, že zhruba polovina třídy při těchto online testech podvádí, protože zadané úlohy nepočítali sami, ale s pomocí mobilní aplikace. Většina z nich se ale pak k podvodu přiznala a omluvila se. Pro odlehčení online hodin matematiky jsme se pak scházeli každou hodinu před kamerami všichni nějak oblečení nebo ozdobení, což si určovali sami žáci vždy na konci předchozí hodiny. A tak jsme měli všichni s sebou např. svého oblíbeného plyšáka, nebo jsme měli všichni na hlavě kapuci, nebo jsme byli všichni v černém, modrém či růžovém. Spontánně se pak rozvinulo i online doučování v rámci třídy, kdy se jedničkáři scházeli na střídačku jednou týdně se zájemci, kteří potřebovali ještě něco dovysvětlit.
Německý jazyk (G1, G2, G3, G5B, G8A)
Velkou pomůckou při distanční výuce NJ byl tzv. online sešit, který jsem si v každé třídě zavedl, což byl vlastně sdílený dokument, do kterého v případě potřeby (např. při procvičování) mohli psát i žáci. Osvědčilo se i používání aplikace na procvičování slovíček WocaBee, kdy žáci dostávali cca 1-2 balíky slovíček na týden, které měli splnit = hravou formou procvičit. Zároveň aplikace umožňuje i psaní testů, což jsme také hojně využívali, jen pak musí vyučující projít opravu, kterou dělá aplikace automaticky, ještě jednou sám. Hodiny NJ jsem se snažil stavět komunikačně, což nás sice stálo poměrně hodně času, protože vždycky chvilku trvá, než si účastníci předají slovo (vypnou a zapnou mikrofon), ale hodina tím byla akční a člověk musel být neustále ve střehu. Na začátku každé hodiny jsme měli i takový malý small talk v němčině, kdy jsem se snažil oslovit všechny žáky s nějakou aktuální otázkou. U starších žáků jsem se pak snažil otázkou „Co se ti dnes nejvíce líbilo?“ ukázat, že na každém dni se dá najít něco pozitivního a že tím směrem bychom měli upírat naši pozornost a energii. Netradiční byla pak výuka němčiny v druhém pololetí v oktávě, kdy se ho účastnily pouze dvě žákyně, které z němčiny maturovaly. Toto se myslím velmi osvědčilo, protože holky měly o předmět opravdu zájem, byly motivované a velmi dobře spolupracovaly.
Publikováno: 11.10.2021